به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ، جلیل جباری با اعلام این خبر گفت : دومین جشنواره ملی  شمس و مولانا و پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا ( آئین ها ، آواها و نمادها ) از 23 لغایت 28 مرداد ماه در شهرستان خوی برگزار می شود .

جلیل جباری تصریح کرد : جشنواره ملی شمس به عنوان یکی از 7 رویداد منتخب ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور به تصویب رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اهمیت رویداد جشنواره ملی شمس و مولانا در خوی اظهار داشت : همراهی و همدلی مستمر مسئولان ، هنرمندان و فرهیختگان و علاقه‌مندان و هم چنین افزودن جشنواره ملی آئین‌ها و آواها و نماها در آرامگاه شمس تبریزی بدون شک شهرستان خوی را در سطح ملی و بین‌المللی زبان زد عام و خاص می کند.

جباری ضمن اشاره به نقش رسانه‌ها در پوشش چنین رویدادهایی اظهار داشت : یکی از مهم‌ترین ابرازهایی که می‌تواند در بازده یک همایش نقش عمده داشته باشد،رسانه‌ها هستند و این رسانه‌ها می‌باشند که می‌توانند خروجی چنین رویدادهای بزرگ را به اطلاع عموم برسانند و رضایتمندی عمومی را جلب کنند .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی  با بیان اینکه این رویداد بزرگ فرهنگی و ملی با مشارکت صنوف ، بخشهای گردشگری استان و سایر دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب ورسوم، پاس داشت مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران زمین (شمس تبریزی و مولوی ( - تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی- ارج نهادن و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی با تکیه بر آموزه های اخلاقی، دینی و عرفانی برگرفته از کلام شمس و مولانا  _  رصد و آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های نهفته در حوزه شمس و مولانا می باشد .

او افزود : شمس تبریزی از مشاهیر برجسته عرفان است، بارگاه شمس تبریزی عارف نامی کشور و دنیا در طول ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی و ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی شماری را به زیارت مزارش در شهرستان خوی می‌کشاند .

لازم به ذکر است مناره شمس تبریزی در شمال شرقی شهر خوی در محله امامزاده واقع شده است. این محوطه که منسوب به مدفن شمس تبریزی میباشد کاخ زمستانی شاه اسماعیل صفوی نیز  بوده و تزئینات مناره که با شاخ قوچهای کوهی انجام گرفته، حاصل یک روز شکار این پادشاه است. . اولیاء چلبی که در دوره سلطنت شاه عباس دوم در سال ١٠٥٧ ه.ق به آذربایجان سفر کرده می نویسد: «قبر شمس تبریزی در خارج شهر (خوی) است، زیارت کردیم.»